sobota, 26 kwietnia 2014

Moje foto-porady

Zbierałam się już trochę czasu z wpisem z poradami. Z tego względu, że zostałam poproszona o to na Asku, zabieram się za pisanie :)
Cieszy mnie to, że pytacie, jak zrobiłam dane zdjęcie, albo prosicie mnie o wskazówki. Nie uważam siebie za wielkiego fotografa, robię to, co lubię i chętnie podzielę się z wami moimi sposobami.
Post z przeróbką ukaże się przy innej okazji.

A więc zaczynamy!

Gdzieś przeczytałam, że zawodowy fotograf martwi się o pieniądze, amator martwi się o sprzęt, a fotograf z zamiłowania martwi się o światło. I właśnie światło jest najważniejsze! Zawsze zwracam uwagę na oświetlenie. Nieważne czy jest to na dworze, czy w pomieszczeniu. Musimy pamiętać, że z nawet bardzo jasnym obiektywem zdjęcie w warunkach słabego oświetlenia może nie wyjść.

Co zrobić, gdy musimy fotografować w słabym świetle?

Mam na to trzy możliwe rozwiązania, które sama stosuję :)
1. Lampa
Osobiście stosuję lampę błyskową Nikon SB-910. Z tej wbudowanej nie korzystam praktycznie w ogóle. Dlaczego? Światło z tej lampy jest dla mnie za ostre i przez to, powstaje spory kontrast na fotografowanych przedmiotach, czy osobach.

2. Długi czas naświetlania i statyw
Korzystam z tego sposobu od czasu do czasu. Jest to rozwiązanie jedynie do nieruchomych przedmiotów. Nastawiamy czas w zależności od natężenia światła. Im ciemniej tym dłużej aparat będzie naświetlał. Statyw jest tu niezbędny. Można też położyć aparat na stabilnym podłożu. Ważne, żeby aparat oraz fotografowanym przedmiot były nieruchome.

3. Krótki czas, RAW i doświetlamy w programie graficznym
Korzystam z tego najczęściej. Sposób ten najlepiej sprawdza się w warunkach umiarkowanego natężenia światła. Zdjęcia robię z czasem 1/125s. W całkowitej ciemności zdjęcie rozjaśnione będzie miało słabą jakość. Dzięki temu sposobowi można otrzymać efektowny, naturalny szum, który nadaje ciekawego charakteru :D
Najważniejszym elementem jest tutaj to, aby zdjęcia były w formacie RAW. W JPG szum wyjdzie większy i cała jakość zdjęcia posypie się. Do obróbki RAWów polecam program Lightroom lub RAW Camerę do Photoshopa :)
Przykładowe zdjęcia:



Kiedy najbardziej lubię robić zdjęcia na zewnątrz?

Bez namysłu: zachód słońca. Uwielbiam to delikatne, ciepłe światło, które daje słońce chyląc się ku horyzontowi. Światło to nie jest za ostre i jest ,,plastyczne''. Ładnie oświetla zarówno przedmioty, rośliny jak i osoby. Teraz, w okresie wiosenno-letnim najlepsze godziny na fotografowanie to dla mnie od 16-17 do zachodu słońca. Wtedy mogę otrzymać ładny bokeh i klimat, który lubię. Raczej nie robię zdjęć w południe, bo wtedy słońce jest za ostre. Jeśli nie mam wyjścia i muszę coś zadziałać w tych godzinach, szukam zacienionych miejsc. Dzięki temu mogę uniknąć cieni np na twarzy osoby.




Dużo osób pyta mnie jak osiągam taki bokeh i rozmycie na moich zdjęciach. 

 Robię to dzięki jasnemu obiektywowi 50mm 1.4. Dzięki dużej przysłonie możliwe jest osiągniecie dużego rozmycia i wyraźnego bokehu. Nie ukrywam, że kocham bokeh, tak samo jak małą głębię ostrości. Jestem zakochana w 50mm 1.4 od pierwszego zdjęcia. Nie wyobrażam sobie obecnie fotograficznego życia bez niego :D



Makro

Uwielbiam makro, chyba każdy to wie :) Kiedy robiłam zdjęcia Olympusem miałam do niego pierścienie pośrednie. Nie posiadam pierścieni do Nikona, ale radzę sobie odwrotnym mocowaniem. Efekt jest podobny.
Olympus+Helios+pierścienie pośrednie



Nikon+50mm 1.4+odwrotne mocowanie




 Najważniejsze:

1. Zwracaj uwagę na światło, to dzięki niemu możesz wyczarować wspaniały klimat.
2. Sprzęt to nie wszystko. Aparat za grube tysiące nie sprawi, że ktoś stanie się fotografem. Ciekawe zdjęcia można robić nawet telefonem.
3. Rób dużo różnorodnych zdjęć. To najlepsze ćwiczenie. Mieszaj, próbuj nowych technik.
4. Nie zniechęcaj się. Nie od razu Kraków zbudowano :) Trening czyni mistrza. Jeśli pierwsze zdjęcia makro nie wyjdą, nie przejmuj się. Mi też na początku nie szło, ale nie poddawałam się i w końcu udało mi się ustrzelić ostrą makro kroplę :D
5. Uważam, że lepiej jest zainwestować w doby obiektyw i zaoszczędzić na body. Może mylę się, ale to moje zdanie. Dobry, jasny obiektyw to dla mnie podstawa.
6. Jeśli lubisz fotografować, to dziel się zdjęciami z innymi. Dzięki takim miejscom jak np. Photoblog możesz uzyskać cenne porady od innych albo znaleźć inspiracje.
7. Inspiruj się, a nie kopiuj. Co niektórzy niestety mylą te dwa pojęcia. Odtwarzanie pomysłów innych jest zazwyczaj odbierane negatywnie. Jeśli spodoba Ci się jakieś zdjęcie, nie rób identycznego.
8. Odkryj swój własny styl. Nie wiem czy sama go posiadam. Chodzi w tym o to, żeby widząc niepodpisaną miniaturkę zdjęcia od razu wiedzieć, kto je zrobił. Mam tak w przypadku wielu osób na Photoblogu. 
9. Nie przejmuj się krytyką wynikającą ze złośliwości. Jeśli jednak jest w niej trochę prawdy, weź to do serca i staraj się zmienić coś, co nie podoba się innym. Komentarze typu ,,brzydkie zdjęcie'' itp. to nie jest nic konstruktywnego :)
10. Rób zdjęcia z innymi. Jest to miły sposób na spędzenie wolnego czasu, a do tego można wymienić się wskazówkami.
11. Jeśli chodzi o sesje, to uważam, że najlepiej zaczynać z koleżankami. Dobrze jest poćwiczyć na kimś znajomym i świetnie się bawić. Sesje z nieznajomymi, a szczególnie te płatne, to już zupełnie co innego. Tam nie można zrobić złych zdjęć. Koleżanka nie obrazi się, jak jej powiesz, że zdjęcia są takie sobie ale możecie je powtórzyć. Jeśli ktoś ci płaci, to wymaga. Tutaj trzeba dać z siebie jak najwięcej :)
12. Wnoś dużo swoich własnych pomysłów. Szczególnie jeśli chodzi o sesje. 21321434 z kolei zdjęcia na torach kolejowych na pewno nie zostaną tak dobrze przyjęte, jak jakaś inna klimatyczna sesja w pięknej scenerii.
13. Dużo czytaj. Wiem sama po sobie. Dzięki poradnikom zarówno w internecie jak i w gazetach, dowiedziałam się wiele. Nie ukrywam, że wiele z nich pomogło mi w dużym stopniu.
14. Szukaj inspiracji wszędzie. Nawet w twoim domu jest ich pełno. Wystarczy się rozejrzeć. 
15. Rób to co lubisz. Zawsze takie zajęcia są najbardziej przyjemne. Jeśli nie lubisz robić makro, a wolisz fotografować krajobrazy, rób krajobrazy. Jeśli coś ci się podoba, zawsze lepiej jest to udoskonalić, niż męczyć się z czymś innym.


Kto przebrnął przez całość? :D
Trochę się rozpisałam. Następny post będzie na temat przeróbki. Mam nadzieję, że chociaż trochę wam pomogłam. Dobrze wiem, że co niektóre porady mogą być absurdalne z profesjonalnego punktu widzenia, ale są to moje własne sposoby, a profesjonalistką nie jestem :) 

Pozdrawiam wszystkich! :*




10 komentarzy:

  1. Naprawdę pomogłas dziękuję :) szalonazduna23.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam Twoje zdjęcia<3 moją piękne, żywe kolory, a ostrość i jakość zachwyca :3
    +masz cudowną toaletkę *-* można wiedzieć gdzie ją kupiłaś? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja przebrnęłam :D Bardzo mi pomogłaś z robieniem zdjęć w RAW, często go używam, ale nie wiedziałam, że sprawdzi się w doświetlaniu ich. :*

    http://amelkakrasnicka67.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Miło się czytało :)
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo fajnie napisane :)

    OdpowiedzUsuń
  6. jakie przebrnąć? czytało się bardzo miło! I podzielam opinię, że obiektyw jest ważniejszy niż body. Z KIT-owym obiektywem można dużo zdziałać, ale od miesiąca posiadam 50mm f/1.4 i czuję się, jakbym na nowo odkrył fotografię. Dręczy mnie tylko pytanie, co wybrać: pierścienie pośrednie czy odwrotne mocowanie obiektywu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za miłą opinię :) pierścienie dają fajne powiększenie, które można regulować (3 pierścienie, każdy można odkręcić i robić różne kombinacje), ale oświetlenie musi być na prawdę dobre, bo one mają to do siebie, że mocno zaciemniają. odwrotne mocowanie nie zaciemnia aż tak bardzo, ale tu nie ma tego komfortu, żeby zrobić większe, czy mniejsze zbliżenie. te rzeczy nie są drogie, polecam i to i to :D

      Usuń
  7. Oczywiście przeczytałam całość i bardzo mi się przydało ;) Ja dopiero się uczę i wszystkie porady na pewno wykorzystam :D Obserwuję ^^ Ps. robisz śliczne zdjęcia (oglądałam zdjęcia z photobloga :D)

    OdpowiedzUsuń
  8. przepiekne zdjęcia! + kocham twoje makro :D

    OdpowiedzUsuń